När järnvägen kom till Vallentuna
Det dröjde relativt länge innan Roslagsbygden fick moderna
förbindelser med Stockholm. De västra delarna av Uppland hade däremot haft
järnväg mellan huvudstaden och Uppsala sedan 1866 och därför var Wäsby,
nuvarande Uppland Väsby, Vallentunas Järnvägs- och poststaton ända till den 19
december 1885, då banan Stockholm-Rimbo invigdes.
Vallentunas stationsområde lades nära vägarna till
Stockholm, Upplands-Väsby, Lindholmen, Vada och Angarn. Runt omkring utbredde
sig Prästgårdens, Hjälmstas mark. Den närmaste bebyggelsen var den lilla
kyrkbyn med kyrkan, prästgården och skola samt kyrkstallarna, där
gudstjänstbesökarna kunde ställa in sina hästar. Vägen mot Upplands-Väsby
slingrade sig förbi kyrkan och passerade Wäsby gård. Sjöns yta låg högre än nu –
dels hade inte landhöjningen fortskridit så långt som i våra dagar, dels gjordes
en sjösänkning år 1889 för att utvinna mer åkermark.
Vid den här tiden var Vallentuna socken ren jordbruksbygd.
De största gårdarna var Reuterskölds Bällsta i socknens södra del och
Wachtmeisters Lindö i den norra. Öster om stationen låg Åbyholms gård som var
häradets tingsställe och tidigare hade varit gästgiveri och skjutsstation.
Närmaste grannar i norr var gårdarna Rickeby, Mörby och Åby.
Rangordningen i det lilla samhället, som år 1879 hade 1372
invånare, var den traditionella i en sådan här bygd: i toppen storgodsägarna
och vördig prosten, i botten torpare, statare och egendomslösa. De som ägde
tillräckligt stor egendom för att ha rösträtt i kommunalstämman bestämde om
socknens ”gemensamma ordnings- och hushållningsangelägenheter”. Det var
stadgade män med konservativa åsikter. Kyrkoherden var självskriven ordförande
i kyrkostämman, där ärenden som rörde skolan och kyrkan avgjordes.
När järnvägen började byggas kom ett helt nytt element in i
samhället. Det var arbetarna vid banbygget, rallarna, oftast utsocknes folk.
Ibland blev det konflikter med de bofasta, särskilt på danstillställningar, där
de spännande nykomlingarna framgångsrikt konkurrerade med pojkarna från
trakten.
Men järnvägen blev färdig och rallarna drog vidare. I
stället uppstod ett stadigvarande och mera försåtligt hot mot den gamla
rangordningen. Det var järnvägsfolket. Främst naturligtvis stationsmästaren, en
myndighetsperson som hade hand om både järnvägstrafiken, posten och telegrafen.
Hur skulle han och hans familj placeras på bjudningarna – var han inte minst
lika fin som skolläraren? De andra järnvägsmännen hade väl inte särskilt stora
inkomster men de hade uniform och blev svårare konkurrenter på dansbanan än
rallarna hade varit.
Järnvägsstationen, som ju också var post- och telegrafstation,
blev snart en naturlig samlingsplats för folket i trakten. När ungdomarna var
lediga kunde de fördriva tiden med att gå dit för att ”titta på tåget”. Bredvid
stationen hade byggts ett litet hotell med några gästrum och en restaurang och
det tjänstgjorde också som skjutsstation. Den som kom med tåget från Stockholm
och skulle fara vidare till någon plats i trakten kunde beställa hästskjuts på
hotellet – från slutet av 1890-talet till och med genom ett telefonsamtal från
Stockholm.
Även annan bebyggelse började så småningom växa upp i
stationens närhet, framför allt utmed nuvarande Allévägen och Olsborgsvägen.
Järnvägsfolket hörde till dem som själva byggde egna hus. Allt flera
stockholmare sökte sig också hit ut på grund av de goda järnvägsförbindelserna,
några som ”sommargäster”, andra som åretruntboende. Rickeby gård norr om
stationen såldes i början av 1900-talet för att styckas till tomter och
exploaterades av firman ”Billiga Tomter” med kontor vid Allévägen.
Hotellägaren var lättare än stinsen att placera i den gamla
samhällsordningen; han kunde närmast jämställas med gästgivaren. Stockholmarna,
särskilt de sommarboende, förde visserligen med sig stadens vanor och klädmode
men var ändå utsocknes. Svårare blev det att ge en annan grupp rätt plats i
rangrullan: handelsmännen och lanthandlarna.
Efter år 1864, då lanthandeln hade blivit fri i Sverige
genom en ny näringslagstiftning, öppnades många små handelsbodar ute på landsbygden.
I Vallentuna torde den första ha varit en bod på Åbyholms gård, i en av gårdens
flyglar. Den tycks ha varit i drift från slutet av 1880-talet till ungefär 1905.
Däremot dröjde det ganska länge innan någon utnyttjade det
förmånliga läget intill Vallentuna station. I Frösunda hade den framsynta Otto
Emanuel Mattsson varit betydligt företagsammare. Han etablerade sig med
diversehandel och uppsamlingsmejeri nära stationen redan 1885 och affären lever
ännu kvar under namnet Frösunda handel. I Lindholmen öppnade Wilhelm Rosén sin
handelsbod, som också finns kvar, år 1892.
I Vallentuna hade den energiske Conrad Österberg börjat helt
blygsamt med en liten bod i Loviselund, byggde sedan Ekebydal vid Väsbyvägen
med bostad för familjen och affärslokaler och köpte slutligen Vallby vid
järnvägsstationen, där han 1908 öppnade en handelsbod, som ända till
nedläggningen var den största i socknen. Trevåningsvillan låg ungefär på
nuvarande Torghusets plats och revs först 1962.
Handlarna var verkligen ett nytt inslag i det gamla
bondesamhället. De hade i allmänhet fått sin utbildning i Stockholm eller någon
annan stad och genom sina affärsförbindelser hade de ständig kontakt med
omvärlden. De var företagsamma och energiska, de kunde uttrycka sig i tal och
skrift och de fick ofta kommunala förtroendeuppdrag. De förmedlade stadens
varor av alla slag till landsbygden och – inte minste – de och deras
bodbetjänter gick klädda som stadsfolk. Och trots att vallentunaborna enligt ”Sockenbeskrivningarna”
redan på 1850-talet ”genom resor till och kommunikation med hufvudstaden” hade
ett ”sjelfständigt lynne” tvekade de nog inte att räkna handlarna till
samhällets överskikt. Och visst var väl en boddräng lite förmer än en vanlig
dräng?
Det var en mycket stillsam omvälvning som inleddes när
järnvägen kom till Vallentuna. Men enklare och snabbare förbindelser med
omvärlden – ca 1½ timme med ångtåget till Stockholm mot 4-5 timmar med
hästskjuts – och de nya yrkesutövare, som följde med lanthandeln och järnvägen,
luckrade upp den gamla ordningen och bidrog till att sprida nya idéer.
Naturligtvis var det hela den ”nya tiden” och den tekniska och materiella
utvecklingen som var på väg och väl hade kommit även utan bättre
kommunikationer, men det är ingen tvekan om att ingenting kunde bli som förr i
Vallentuna sedan kung Oskar II hade invigt järnvägen Stockholm-Rimbo den 19
december 1885.
Gunhild
Hillbo
Medlemsblad
2:1986
Vallentuna
hembygdsförening
Källor
Dokumentation
av Roslagsbanan och bygden. Ett forskningsprojekt 1982-85.
Vallentunasektionen
Bällsta-Kårsta.
Bilder
ur lanthandelns historia sammanställda av J Ejdestam, Nathan Hedin, Erik Nygren.
Utgiven av Aktiebolaget Hakon Swenson till dess 25-årsjubileum, 2 upplagan,
Västerås 1965.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar