söndag 22 december 2019

Vallentuna Allmänna Fritidsförening VAFF

Gunnar Eriksson
Gunnar Eriksson berättar om VAFF:

Vallentuna Allmänna FritidsFörening

Startade 1974 med innebandy, pingis mm. Ett sätt att kunna använda kommunala lokaler och att ge medlemmarna möjlighet att göra de saker de ville.
Ordförande Danne Hasselgren.

1976 stod ishallen färdig och VAFF hade sin första musikfest
Musikinriktningen hade tagit över alltmer.

PJ Jägerhult 1983 på Country Palace
PJ Jägerhult och Maria Almkvist var de som var drivande i det som blivit en aktiv ungdomsförening.
Med kulturinriktning, trots att föreningen sorterade under fritidsförvaltningen.

Kämpade för replokarer för de lokala banden., som gavs speltillfällen på ett otal små "fredagskonserter" och större sk Vinter- och Sommarrock.

Samarbetade med andra musikföreningar runt i landet, genom riksorganisationen Kontaktnätet.
http://www.kontaktnatet.se/om-oss/historia/

Ekebygården startade sin musikprofil och gjorde replokaler, modell Fryshuset.
All kommuner med självaktning skulle ju ha ett eget "kylskåp"

De lokala banden flyttade alltmer in i gårdens, fantastiskt bra, lokaler.
Föreningen rann mer eller mindre ut i sanden i senare delen av - 80talet.

Bilden kan innehålla: en eller flera personer, himmel och utomhus
En av vår musikförening VAFFs sommarmusikfester Zamla Mammaz Manna, StallMaja-ängen 1978
(För övrigt kom även Hot Salsa, som avslutade i solnedgången.) Foto: Anders Edenborg

Observera takstolsstöttningen i mitten
Hur gör vi göra ett bra tak? Och snyggt.

*Martin von Schmalensee har ju, gubevars, lärt sig byggteknik på Vasa gymnasium.
*Jonas Björkquist är väg in i byggbranschen.
Alls våra hjärnor slås ihop och vi bygger ett kolossalt fint scentak.
Med en regel längs med sadeltaksnocken.
Att hänga ljuset i.

Döm om vår förvåning - och fasa - när, mitt under Zamlas skapande, sadeltakets vinkel och ljusriggens avstånd över bandet plötsligt är på väg att minimeras betänkligt...
Kan det varit så att de framförde favoriten Ödet...?


Själv hittar jag det här skruttiga reportaget från 2 februari 1982. 

4 kommentarer:

  1. Tackar för inlägget.

    Vi hade ju ofta Göteborgsbandet Motvind hos oss i Vallentuna, på Ekebys scen.
    Mysiga konserter, med kaffe o h leva de ljus på borden.
    Mötte för några år sedan, i Göteborg, Micke Gyllenstig, som spelade trummor.
    "Vallentuna! Just det. Det var ni som alltid satt ner.
    Sen hoppade ni upp och ner. Sta pade i golvet - En låt till.
    Äntligen, tänkte vi. De vill att vi tar några extranummer.
    Då satte ni er ner igen..."

    Så mysigt hade vi det

    SvaraRadera
  2. Tack snälla Gunnar!
    Jag knyckte en bild av dig också. PJ hade jag själv. Säg till om det inte är okej så tar jag bort den.

    Jag måste säga att det var ju en alldeles enastående satsning detta. Ungefär som Vallentuna-Revyn faktiskt. Så otroligt synd att den fick "rinna ut i sanden", som du skriver. Hade det något med branden i Stall Maja att göra eller är det bara som jag inbillar mig?

    Fyll gärna på med info. Du får göra om sidan själv, om du vill.
    Må bäst!
    Monica

    SvaraRadera

  3. Vad gjorde kommunen för att ni skulle fortsätta?
    Gjorde de någonting alls?

    Och Anders Edenborg hade ju faktiskt studio i Ekebyskolan (tror jag bestämt) eller om det var i källaren på Ekebygården. Jag var där och spelade in något, vet jag. Bland annat ett revynummer som Kurt Wallis skrev åt mig typ 1987 eller så. Eller om han skulle tävla med en låt i Mellon. Jag tror faktiskt det. Käre tid...

    SvaraRadera
  4. https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4ra_f%C3%B6r_livet

    "Serien, som premiäråret visades två gånger, i februari–mars och augusti–september, på dåvarande TV 1, skrevs och regisserades av Carin Mannheimer och gav henne Stora journalistpriset. Seriens titelmelodi var av och med rockgruppen Motvind."

    Motvind gjorde åtminstone en klassisk låt ...

    SvaraRadera