lördag 30 augusti 2014

Skjutbanan vid Fågelsångsvägen omkring år 1953

Två medlemmar ur skytteföreningen på väg hem till skyttepaviljongen efter dagens skjutning.
Foto: Arne Antonsson

Min pappa - Arne Antonsson - var med och byggde och är den som har tagit bilden omkring år 1953 med sin lådkamera. Originalet är följaktligen 3 x 3 cm.

Skyttarna står på Fågelsångsvägen. Bakom dem står en svart gammal Volvo PV parkerad och utanför paviljongen står två andra gamla bilar.

Skyttarna brukade ligga på en upphöjd ramp framför paviljongen och skjuta över åkern mot ett skyttevärn (hette det så?) av betong. Efter skjutningen gick man en stig genom skogen till skyttevärnet för att räkna ut hur bra eller dåligt det gått och för att lappa måltavlorna inför nästa skjutning.

Ur: Gustav Anderssons Album
Av pappas skyttekompisar minns jag Tage Karlsson, Stickan Söderström, Bengt Akzen, Gustaf Andersson och Gösta Bornholm.

Tvärs över vägen från skjutbanan sett låg i början av 60-talet resterna av ett ödetorp med en igenvuxen trädgård där man kunde palla både äpplen och plommon. Vilka som en gång bodde där är för mig okänt. Likaså vilka männen på bilden är.


Bilden diskuterades i en facebookgrupp i augusti 2014.
- Kulfånget går fortfarande att skymta mellan träden vid sidan av Arningeleden, skrev exempelvis Stefan Bornholm och menar förmodligen det jag ovan kallar skyttevärn.

Peter Rimbe konstaterade att ingen av männen på bilden var hans morbror Gösta Bornholm och avslöjade därmed ett för mig inte tidigare känt släktskap. Vidare skrev han:
Ur: Gustav Anderssons Album

- Tage och Saga bodde snett över vid Bällstakiosken. Akzen bodde på Mörbyvägen arbetade på Möbelindustrin. Karl Noren (v-tuna motor) var också mycket aktiv och duktig skytt. Gösta Bornholms barnbarn Stefan Bornholm är väl ordförande i Brottby skytteförening och vunnit massor av tävlingar.

Jag har även en tavla föreställande skyttepaviljongen. Det ser ut som en touschteckning och konstnärens namn är H Mayerhöffer. Någon som har hört talas om honom och/eller vet varför han avbildade skyttepaviljongen i Vallentuna?






2 kommentarer:

  1. Jag tycker personligen att det är väldigt synd att man inte kan urskilja bilarna som står framför paviljongen på den här bilden.

    SvaraRadera
  2. Jag tror vid närmare eftertanke att de två skyttarna på bilden är Stig Söderström och Bengt Akzén.

    SvaraRadera