lördag 30 augusti 2014

Kristinebergsskogen...

Kristinebergsskogen den 24 aug 2014.
Dagen därpå tog kommunfullmäktige beslut om att förstöra skogen. Man ska bygga hus här för att kommunalrådet Örjan Lid ska få kommunalt VA till sitt mångmiljonprojekt i Påtåker. Det ska oerhört mycket till för att opinionen ska få behålla sin skog. Folkviljan är inte mycket värd i våra politikers ögon. Snart är Kristinebergsskogen ett minne blott. Jag har alltid undrat varför skogsstigarna är så breda. Nu har det gått upp ett liljeholmens till sist, det var förstås för att farbror Hedlund och andra vid avverkning skulle kunna komma fram med häst och vagn.

 
 
Detta lade jag ut på den där skumma bloggen härom dagen. Magdalena Cerha undrade vem som äger skogen och jag gissar att kommunen gör det - med tanke på att de löste ut familjen Hedlund för en billig penning. Men jag vet inte riktigt så jag sa:
 

- Egentligen borde väl ingen äga skogen Magdalena. Den är vår gemensamma livskvalitet. De som bara vill riva ner, lägga asfalt och tjäna storkovan genom att bygga miljonvillor har inget hjärta.

 

Snart kan vi bara se skogen på gamla foton. Det är inte riktigt detsamma. Det handlar liksom inte bara om blåbär.

Skogen är våra rötter, vår kultur och vår nödvändiga livsluft. Många viftar bort miljö som ett lättviktigt ämne som inte är så viktigt.

Men jag säger bara det, försök att andas utan luft. Det går liksom inte. Eller åk till Tjernobyl och kolla vad teknologi kan ställa till med. Det har jag gjort. Det är en mardröm.

Gunilla Maria Nilsson skrev:
Tack för fina bilder Monica ! Ja en del stigar och skogsvägar är gamla. Det har också tillkommit en hel del nya stigar vilket har glatt oss som bott i skogen förut. Nya generationer som uppskattat den trolska och säreget vackra Kristinebergsskogen. Vi som uppskattar naturens skönhet vet att olika skogar kan skilja sig mycket åt. Hällmarksskogen ovanför Kristinebergs tomt är unik och delar med sig av sin skönhet och frihet till den som vandrar där. Passa på att njuta av skogen innan den förstörs.
 

Lotta Jedholt Ejmert skrev
En del stigar hjälpte man ju till att trampa upp. Jösses vad vi rände fram o tillbaka i den skogen mellan våra föräldrahem.
Dagen därpå kunde jag meddela att Kristinebergsskogen är körd. Gunilla Maria Nilsson skrev:
- Snart död och förstörd...
 
BrittMarie Johansson skrev:
Man kan säga FY FAN utan att vara politisk eller?
 
Det kunde man inte på den skumma facebook-sidan, visade det sig! De var så otroligt rädda där så det gick inte alls. Stackars...
 
_______________
 
 
Jag kan däremot avslöja att somliga ingalunda har givit upp. En liten fågel har viskat i mitt öra att ett och annat är i görningen för att försöka rädda Kristinebergsskogen...
 
Håll tummarna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar