fredag 9 oktober 2020

Kjell Berglöf förevigade idyllen...

Fyra fantastiska bilder från tider som flytt. 
Kjell Berglöfs fotografier är verkligen en kulturell gärning.
- Jag gick en fotokurs när jag gjorde lumpen på Gotland. Sedan dess bär jag kameran med mig för det mesta, säger han. Missa inte hans fotoblogg som du hittar här

Prästgårdsbondens höhässjor på gärdet nedanför Vallentuna kyrka 1978. 
Foto: Kjell Berglöf

Centrumbiografen i Vallentuna 1978. Redan då syntes förfallet, säger Kjell Berglöf. 
Foto: Kjell Berglöf
Om du vill, kan du läsa mer och Centrumbiografen här

Brand i prästgårdens ladugård 1980.
Foto: Kjell Berglöf

Kjell Berglöf - som då var brandman och en av dem som släckte elden - berättar att prästgårdsbonden just hade tagit in höskörden för året. Det var sommar och varmt och plötsligt började det brinna. 

- Om hö är fuktigt när det läggs in på höskullen kan det självantända, säger Kjell Berglöf. Men det kan förstås också ha varit ett el-fel. Man var inte så noga med att utreda brandsorsaker på den tiden.

Kjell Berglöf berättar att det fanns en hel del djur i ladugården. Några av dem som brandkåren fick ut var så skrämda av branden och släckningsarbetet att de fick panik och sprang in igen. Då blev de fast i lågorna.  


Sme-Kalles verkstad mellan Maskin-Tellus och dåvarande Elverket, ungefär där Vallentuna
teater ligger. Bilden är tagen någon gång under andra halvan av 1970-talet.
Foto: Kjell Berglöf 

Kjell Berglöf berättar att Sme-Kalles smedja låg med kortsidan mot järnvägen och entrén mot dåvarande Elverkets gula tegelhus som var Kjells Berglöfs arbetsplats.

- Jag var inne hos Kalle då och då. Det var en fantastisk och till stor del gammaldags verkstad med remdrivna maskiner och glödande ässja.

- Sme-Kalle var en vänlig man med stort yrkeskunnande. Han visste det mesta om det gamla genuina hantverket, exempelvis vällning som innebär att smeden fogar ihop metallstycken genom uppvärmning till hög temperatur och därefter smida ihop dem med exempelvis en slägga. Spännande tycker jag att ha fått sett detta i verkligheten.

- Jag för min del hade oftast ärende till honom med mindre verktyg som skulle lagas/fixas exempelvis ett spett som blivit slött och slitet som han då slipade upp och härdade så att det blev som nytt. Han tillverkade också två ispikar till mig som jag har kvar än idag. Han stod för ett verkligt fint hantverk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar